Design Build Fly 2025: Med 112 ekipami z vsega sveta smo osvojili odlično 8. mesto

Ekipa Edvard Rusjan na tekmovanju Design Build Fly 2025

Na letošnjem mednarodnem letalskem tekmovanju Design Build Fly, ki je aprila potekalo v Tucsonu v Arizoni, smo z letalom Svarog uspešno opravili vse misije in dosegli izjemno 8. mesto med 112 ekipami z vsega sveta. V svojo zgodovino smo tako zapisali še eno vrhunsko uvrstitev, s katero smo ponovno dokazali, da lahko slovenski inženirji konkuriramo najboljšim univerzam na svetu.

S Svarogom uspešno odleteli vse tri misije

V štirih intenzivnih dneh tekmovanja med 10. in 13. aprilom smo uspešno opravili vse misije. Odlično napisano in ocenjeno poročilo o zasnovi, razvoju ter izdelavi letala nam je zagotovilo 8. mesto na štartni listi. Po natančnem tehničnem pregledu letala, na katerem so sodniki preverili skladnost letala s poročilom in pravili, smo prvi dan tekmovanja izvedli še statično misijo, pri kateri je štela vsaka sekunda za pripravo letala na vzlet. Ker smo obe nalogi hitro in uspešno opravili, smo večer izkoristili za testiranje in priprave na prvi tekmovalni polet.

V petek smo uspešno izvedli prvo in drugo letalno misijo. Za prvo misijo smo morali demonstrirati polet, pri drugi pa je moral Svarog nositi čim težji tovor. Misijo smo odleteli z odličnim časom, letalo pa je pri tem nosilo 6 kilogramski tovor, s čimer smo za kratek čas celo prevzeli vodstvo. Svarog je s svojo tehnično dovršenostjo in hitrostjo požel veliko pohval in zanimanja tudi pri drugih ekipah.

Tretja misija nam je zaradi močnega vetra in peska povzročila največ težav. Avtonomni jadralni model Nyo smo sicer uspešno lansirali, a ta ni pristala v označenem območju, kar bi nam prineslo dodatne točke. Misijo smo tako opravili, vendar ne z optimalnim rezultatom. Zato smo jo zadnji dan tekmovanja skušali izboljšati, vendar so se ponovile sobotne vremenske nevšečnosti in nam onemogočile napredek. Ne glede na slabši rezultat pri tretji misiji nismo odnehali in ponovno izvajali statično misijo, pri kateri smo bistveno izboljšali čas iz 30 na le 15 sekund.

S seštevkom vseh točk smo si priborili odlično 8. mesto, kar je rezultat znanja, jasne vizije ter truda in predanosti vseh članov. Čeprav bi lahko z malce več sreče posegli še višje, smo izjemno ponosni na svoj dosežek.

Zahteve letošnjega tekmovanja, koncept in optimizacija letala

Zahteve tekmovanja in misije so vsako leto drugačne, zato vsaka sezona prinaša nove izzive. Cilj letošnjega tekmovanja je bila zasnova letala, ki lahko prenaša tovor v obliki rezervoarjev za gorivo, hkrati pa mora pod trupom nositi manjši avtonomni jadralni model X-1, ga uspešno lansirati in nato pristati v označenem kvadratu.

V ekipi smo za tekmovanje razvili glavno letalo Svarog in avtonomni jadralni model Nya. Na osnovi poglobljenih analiz in testiranj smo glavno letalo optimizirali za misijo s tovorom, model X-1 pa za uspešen pristanek, pri čemer smo tudi razvili mehanizme za hitro pripravo na vzlet in s tem zmanjšali čas statične misije.

Med preliminarno zasnovo smo optimizirali vse ključne parametre, nato pa pri podrobnejši zasnovi odpravili pomanjkljivosti, izdelali prototip in ga tudi testirali. Izdelava je vključevala CNC obdelavo, 3D tiskanje, obdelava kompozitov, laminiranje in vakuumiranje.

Tehnična zasnova in zmogljivost Svaroga in Nye

Svaroga poganja en električni motor. Njegova največja vzletna obremenitev znaša 13,5 kg, od česar je lahko kar 8 kg tovora. Narejen je iz karbonskih vlaken v sendvič strukturi z lahkimi sredicami, ki mu kljub manjši teži zagotovijo strukturno trdnost. Z zasnovo, ki omogoča namestitev enega notranjega in dveh zunanjih rezervoarjev za gorivo ter avtonomnega jadralnega modela X-1, je bil Svarog kos vsem zahtevam letošnjih misij.

Nyo, jadralni model X-1, pa smo zasnovali kot izjemno lahko leteče krilo, ki avtonomno pristane v označenem območju. Pri tem smo zasnovali, izdelali in preizkusili več prototipov, končna različica pa tehta le 13 g zaradi ultralahke kompozitne strukture. Model je popolnoma avtonomen, upravlja ga po meri razvit avtopilot, ki omogoča natančno določanje lokacij za pristanke in manjšo težo v primerjavi s komercialnimi alternativami.

Projekt, ki temelji na medgeneracijskem prenosu znanja

Visoka uvrstitev na tekmovanju nam pomeni veliko, največ pa štejejo znanje in izkušnje, ki smo jih pridobili med neštetimi urami v delavnici in na letališču.

Verjamemo, da je prav znanje, ki ga predajamo iz generacije v generacijo tisto, ki nas uvršča med najboljše ekipe na svetu. S projektom DBF ustvarjamo okolje, kjer se mladi inženirji učimo, pridobivamo dragocene praktične izkušnje na realnih inženirskih projektih, gradimo temelje za uspešno kariero in dokazujemo, da lahko slovenski študenti konkuriramo najboljšim univerzam na svetu.

Iskreno se zahvaljujemo vsem našim podpornikom, ki so nam omogočili dostop do najboljših materialov in opreme za izdelavo vrhunskega letala ter udeležbo na letošnjem tekmovanju. Brez njihove pomoči in zaupanja ta rezultat ne bi bil mogoč.  

Scroll to Top